Søk i feltet over

MaritEKnudsen 6 (2).JPG

Bussbransjen trenger flere kvinner

Setetbelte på, blikket på speilet og hendene avslappet rundt rattet. Fullt fokus og med den største selvfølgelighet rygger hun den 12 meter lange bussen ut av parkeringsplassen på Mannsverk. Marit Elisabeth Knudsen (42) fra Bergen har alltid vært fascinert av store kjøretøy, og i 2017 tok hun for alvor steget og ble bussjåfør. 

 

Å kjøre bil og buss har kvinner gjort lenge, helt siden 1902 da Norges første kvinne tok førerkortet, og Norges første kvinnelige rutebilsjåfør kjørte buss i 1914. Siden den gang har likevel bussbransjen stort sett bestått av menn, og Marit Elisabeth er en av svært få kvinner som har valgt å utdanne seg til dette yrket.  

 

- Jeg mener at alle som kan kjøre bil, også kan lære seg å kjøre buss. Selvsagt er det litt skummelt i starten, alt nytt er jo det, men man kommer overraskende fort inn i flyten, sier sjåføren som jobber for busselskapet Tide.  

 

I Tide jobber det nærmere 2500 sjåfører i fast stilling, hvorav om lag 88 prosent er menn. Denne andelen har vært relativt stabil i mange år og tradisjonelt sett har bussbransjen alltid vært mannsdominert. 

 

Urbanet analyse har estimert at Norge trenger 1.000 nye bussjåfører årlig frem mot 2030, og det jobbes nå flittig med å rekruttere til bransjen. HR-direktør i Tide Buss, Janicke Stople, ønsker gjerne at flere kvinner får øynene opp for yrket.  

 

person portrait

Vi er opptatt av mangfold og den verdi det utgjør for arbeidsmiljøet. Vi har mange dyktige kvinnelige sjåfører, og tar veldig gjerne imot mange flere, enten det er på hel- eller deltid.

Janicke Stople

HR-direktør i Tide Buss

Bussbransjen trenger flere som Marit.

Bussbransjen trenger flere som Marit.

Ønsker seg flere kvinnelige kollegaer

 

I november 2016 satte Marit seg på skolebenken og få måneder senere var hun ferdig utdannet yrkessjåfør. Etter drøye to år som bussjåfør i Tide blir hun referert til som «en av de dyktigste vi har» av sine mannlige kollegaer. 

person portrait

Første gang jeg kom inn døren i kantinen på Mannsverk var jeg litt spent på å møte mine nye kollegaer, men jeg merket med en gang at her var jeg velkommen. Etter endt første arbeidsdag tenkte jeg bare at jeg gledet meg til å komme tilbake.

Marit Elisabeth Knudsen

Bussjåfør i Tide

Om det å være kvinne i et mannsdominert yrke har hun ingen betenkeligheter. 

 

- Jeg har aldri tenkt at det er et problem å være dame i dette yrket og har heller aldri møtt på noen negative kommentarer eller ubehagelige situasjoner. På vår arbeidsplass er kvinner og menn likestilt slik jeg opplever det.  

 

Hun nøler litt.   

 

- Det eneste må være er at vi jenter blir litt ekstra godt tatt vare på, sier hun med glimt i øyet. 

 

Marit anbefaler bussjåføryrket. 

Krav til deg som vil bli bussjåfør

For å bli bussjåfør må du ha førerkort klasse D og fagbrev som yrkessjåfør.

Les mer på utdanning.no