Tide satser stort på nye busser i Tromsø, Trondheim og Bergen i 2019. 700 nye busser er på vei og alle skal gå på miljøvennlig drivstoff som biodiesel, biogass og strøm fra fornybare kilder. – Vi er i tet som et bærekraftig og miljøvennlig busselskap, sier Jan-Helge Sandvåg, teknisk direktør i Tide Buss.
Tide Buss har kjørt elbusser gjennom trolley-bussene i Bergen i over 60 år og var også det første selskapet som tok i bruk naturgass i 2000. – Det nytter ikke å lene seg på tidligere bragder, Tide tenker fremover og satser på fremtidens busser. Med de 700 nye bussene som er bestilt, får vi en topp moderne bussflåte med det nyeste innen miljøteknologi og sikkerhet, poengterer Sandvåg. – En historisk milepæl for Tide, legger han fornøyd til.
God komfort og høy sikkerhet
De nye bussene er støysvake. Det betyr langt større komfort for passasjerene. Den nye teknologien gjør et langt sprang sikkerhetsmessig. Blant finessene på de fleste bussene er automatisk brems og avstandsmåler, i tillegg til kameraer som leser trafikkbildet og området rundt hele bussen.
– Dette er teknologier som vil gjøre en sikker bussreise enda sikrere, samtidig som komforten for de reisende vil øke, sier Sandvåg. Han legger til at godt utstyrte busser også vil gi bussjåførene en bedre kjøreopplevelse.
Mange av de nye bussene kan automatisk tilpasse farten ut fra sonen de befinner seg i, for eksempel 30 km/t i tett befolkede områder og ved skoler. Dette vil f.eks medføre at behovet for fartshumper i egne busstraser vil være unødvendig. Et stort fremskritt!
Jan-Helge Sandvåg
Teknisk direktør i Tide
Selvkjørende busser kommer
Det er allerede i dag testet ut selvkjørende busser. – En gang i fremtiden vil sannsynligvis alle personbiler og busser være selvkjørende, men jeg tror det fortsatt vil være behov for ansvarlig personell om bord i bussene. Oppgavene vil endre seg og kommer til å handle mer om sikkerhet og service for passasjerene, mener Sandvåg. Men før vi kommer dit så vil vi se løsninger med sensorer som gjør at bussene trenger mindre manøvreringsplass. Bussterminalene kan bygges slik som bybaneterminalene, med akkurat stor nok plass til bussene. Et trykk på en knapp fra sjåføren setter i gang et automatisk styringssystem som kjører bussen inn på holdeplassen. Det vil gjøre at bussene ikke trenger den samme sikkerhetsmarginen som i dag.
Den digitale utviklingen går fort også innen bussnæringen. – De neste årene vil vi for eksempel se mer avanserte digitale løsninger for passasjerinformasjon, tellesystemer for passasjerer, sanntidsinformasjonssystemer og mer automatiserte billettløsninger, sier teknisk direktør i Tide.
Energiforbruket til de elektriske bussene er rundt 80 prosent lavere enn energiforbruket til tilsvarende dieselbusser. Illustrasjonen viser en Volvo 7900 elektrisk buss ved pantograf ladestasjon.
Visste du at...
... Tide har lengst erfaring med elektriske busser i Norge?
Trolleybussene, som også blir kalt trådbusser, har vært en del av bybildet i Bergen i over 60 år.
Vekker oppsikt i Europa
Tide har vunnet anbudet for ruteområde 2 i Stor-Trondheim 2019-2029. Det blir behov for 139 busser og 380 sjåfører for å betjene rutenettet. En kjempekontrakt som ivaretar både teknologi og miljø.
Dette er den største kontrakten Tide er tildelt noen gang og blir en dobling av dagens drift.
– Merk deg at kontrakten inneholder nye teknologiske og miljøvennlige løsninger. Det er vi spesielt glade for, sier teknisk direktør i Tide Jan-Helge Sandvåg.
Fra august av blir det både metrobusser og batterielektriske busser å se på veiene i Trondheim, der 25 busser er 12 meter lange og ti busser er 18 meter lange leddbusser. 14 busser er metrobusser på 24 meter, og dette er seriehybridbusser som går på biodiesel. Over halvparten av bybussene skal kjøre på biogass.
I Nord-Europa legges det merke til satsingen i Trondheim. – Fra 2021 vil alle de store bussprodusentene ha batterielektriske busser i sin portefølje, og frem mot 2030 regner vi med at en stor del av bybussene vil være batterielektriske. Rekkevidden på batteriene er en utfordring, derfor blir det hovedsakelig bybusser som blir elektriske i første omgang, sier Sandvåg.
Lading via pantograf på taket
På bussene som er bestilt til Trondheim, skjer hurtigladingen på taket på bussen. Bussene lades på endeholdeplassene fra såkalte pantografladestasjoner. Reguleringstiden mellom rutene blir brukt til lading, og kan være fra seks minutter og opp til 20 minutter. I tillegg blir bussene koblet til strøm om natten, på samme måte som el-biler.
– Teknologien er ny, og det finnes ennå ikke endelige standarder for pantograf. Vi blir blant de første på dette området og prøver å finne gode løsninger for buss og ladeinfrastruktur. Det er viktig å sørge for god integrasjon mellom ladeinfrastruktur og bussen, sier Sandvåg.
Kontakt Tide
Er du interessert i å komme i kontakt med oss i Tide?
Ta kontakt med en av våre regionssjefer