Søk i feltet over

Skjermbilde 2024 11 19 145824

Bartebussene er tilbake på veiene!

Har du sett en buss med bart? I hele november kan du se grønne Tide-busser dekorert med bart i bybildet i Tromsø, Trondheim og Bergen. Bartene er på for å markere selskapets støtte til Bartekampen 2024 og Prostatakreftforeningens årlige kampanje.

1 av 5 menn får prostatakreft og sykdommen er dermed Norges vanligste kreftsykdom. Bartekampen blander humor og alvor for å samle inn penger til forskning på prostatakreft og øke kunnskapen om sykdommen.


– Vi er veldige glade for Tide også i år bidrar til en så viktig sak. Tide har 5600 medarbeidere, hvorav hele 87% er menn og de fleste er bussjåfører eller vognførere. Gjennom kampanjen håper vi å kunne bidra til at flere får økt kunnskap om sykdommen og hvordan den enkelt kan avdekkes tidlig. Våre medarbeidere er klare for å kjempe for helsen med både humor og handlekraft, sier Kjell Nesheim, bussjåfør og en av de hovedtillitsvalgt i Tide.


Bartekamp på hjul


For å øke oppmerksomheten rundt Bartekampen har Tide også i år dekorert 12 av sine busser med bart. Bartebussene vil være synlige på norske veier i hele november. - Vi er stolt over at Tide er støttespiller til årets Bartekamp. Selv om mange blir rammet av prostatakreft hvert år er det gode prognoser dersom sykdommen blir oppdaget tidlig. Vårt håp er derfor at Bartebussene kan skape oppmerksomhet rundt saken og få flere til å teste seg, sier Marianne Frønsdal, direktør kommunikasjon og bærekraft i Tide.


Som en del av sitt engasjement har Tide startet en egen innsamlingsaksjon hvor både ansatte og andre kan bidra med enten flaskepant eller direkte donasjoner. Midlene går uavkortet til Bartekampen og forskning på prostatakreft. I tillegg arrangeres det interne konkurranser og aktiviteter, blant annet oppfordres ansatte til å la barten gro og det beste «barte-bilde» skal kåres i en intern fotokonkurranse.

 

Bærekraftige ambisjoner på helse og samfunn


Bartekampen er også en del av Tides forpliktelser til bærekraftig samfunnsengasjement, som inkluderer å fremme god helse og trivsel til fordel for både egne medarbeidere og samfunnet for øvrig. Ved å støtte helserelaterte kampanjer viser Tide hvordan små, men viktige skritt kan bidra til positive endringer for mange.


- Hver 5. mann får prostatakreft i løpet av livet. Det gjør at mange av våre kolleger vil bli rammet av denne sykdommen, enten ved at de selv får diagnosen eller at de blir pårørende til et familiemedlem eller en god venn. Vi har ingen å miste og håper at vår støtte til mer forskning kan bidra til å øke livskvaliteten til de som rammes og potensielt redde flere liv, sier Frønsdal.


Her er en av Bartebussene som kjører langs veiene nå i november:

 

 

Hekkene på bussene er også foilerte og oppfordrer til innsamling til en god og viktig sak:

 

 

Vil du vite mer Bartekampen? Se www.bartekampen.no.