En av landets største satsing på elbusser ruller i gang 3. august. Det er operatøren Tide som skal kjøre de linjene som har elbusser og de vil ha busser fra to ulike leverandører. Den ene er fra bussprodusenten Volvo og er en tolv meter lang elektrisk bybuss. Den andre kommer fra bussprodusenten Heuliez og er en 18 meter lang leddbuss. Totalt sørger 36 elbusser og åtte ladestasjoner for en årlig miljøbesparelse på 1.955 tonn CO2.
Stille tolvmetring
Bussen, av merket Volvo, er merkbart stillere enn andre busser. EU stiller krav om at innvendig støy ikke skal overstige 72 decibel (A) når bussen er tom og kjører i 50 km/t. Elbussene kommer langt bedre ut enn EUs krav.
— Denne turen betyr at vi begynner å se det grønne skiftet i praksis, og jeg er optimistisk til at denne storskalasatsingen i Trondheim vil gi oss gode og nødvendige erfaringer som vi håper vil bidra til at elbusser implementeres i flere norske byer, sier en av gjestene på turen, transportsjef i Enova, Astrid Lilliestråle.
Enova har støttet elbuss prosjektet i Trondheim med over 15 millioner kroner.
Også de som skal kjøre bussene liker seg i de splitter nye elbussene.
—Disse bussene er helt nydelige å kjøre, behagelige og stillegående, lyder det fra bussjåføren på turen, Håvard Røed i Tide Buss.
— Dette gir en positiv opplevelse for sjåføren, de reisende og for nærmiljøet der bussene skal kjøre. Ingen lyd eller utslipp. Jeg er veldig stolt av at vi får være med på dette miljøprosjektet i Trondheim, legger han til.
Foto: Håvard Røed er fornøyd sjåfør i de nye bussene.
Et enda bedre miljøregnskap
Gjennom det nye kollektivsystemet legges det til rette for at enda flere skal kunne reise kollektivt. Det at flere velger å parkere bilen er det viktigste miljøbidraget for Trondheimsområdet. Når bussparken i tillegg er svært miljøvennlig utgjør det en stor betydning for miljøet.
De fire elbusslinjene i Trondheim sparer miljøet for 1955 tonn fossilt CO2-utslipp hvert år sammenlignet med om det skulle gått gassdrevne busser på de samme linjene. Hvis en sammenligner med dieseldrevne busser, så sparer vi 2100 tonn fossilt CO2-utslipp hvert år.
De to typene elbusser skal kjøre disse linjene:
- Linje 12 Dragvoll - Strindheim - Marienborg
- Linje 20 Romolslia - Strindheim - Grilstad
- Linje 25 Hurtigbåtterminalen - Singsaker - Strindheim - Vikåsen
- Linje 40 Tonstad - Flatåsen
Det betyr at tolv prosent av Trondheimsområdets busspark blir elektrisk fra 3. august. Også resten av den nye bussparken blir betydelig mer miljøvennlig enn i dag. Selv om bybussene skal tilbakelegge mange flere kilometer per år etter omleggingen, så vil de skadelige utslippene halveres ved hjelp av strøm, hybridbusser og HVO biodiesel.
— Godt å se bussene på veien
— På bussturen i dag var det representanter fra Tide (som skal kjøre bussene), ABB (som har bygget ladestasjonene), AtB og Enova (som har vært med på finansieringen). Kjøreruten var fra Sandmoen til ladestasjonen på holdeplassen Romolslia øvre.
Det er mange aktører som samarbeider for å få til en overgang til utslippsfri busstransport i Trondheim. Dette har vi jobbet mye for og nå er vi stolte over å se dette bli en realitet. Trondheim vil med 36 elbusser ha 12 prosent av bybussene på elektrisk drift. Det er et viktig og stort skritt inn i fremtidens kollektivløsninger, sier teknisk direktør i Tide Buss, Jan-Helge Sandvåg.
Volvo skal levere 25 av de 36 elbussene og lederen for Volvo Buss i Norge, Svenn-Åge Løkken sier dette er i tråd med deres satsning.
— Dette er en stor elbuss satsning for oss i Norge, og understøtter vår satsning der vi kutter ut både diesel og gass i buss segmentet, og går over til elektriske busser. Vi har stor tro på økt elektrifisering fremover, sier Løkken.
— Vi jobber hver dag for et bedre miljø. Å se dette bli en realitet er en viktig del av det, og vi er stolte av å se bussene på veien her i Trondheim, avslutter direktør for kommunikasjon og drift i AtB, Grethe Opsal.
Foto, fv: Arne Sigbjørnsen fra ABB, Astrid Lilliestråle fra Enova, Harald Storrønning AtB, Svenn-Åge Løkken Volvo, Jan-Helge Sandvåg fra Tide Buss.
LES MER: En milepæl for miljøbyen Trondheim