Bussnæringen har siden pandemien ble avblåst hatt et stort behov for flere nye bussjåfører. Nå håper de to hovedtillitsvalgte i Tide Buss at det historisk beste mellomoppgjøret noensinne skal gjøre det enda mer attraktivt å bli bussjåfør.
- Dette lønnsoppgjør er en stor seier for oss og medlemmene våre. Årets oppgjør er det beste vi fått siden opprettelsen av Bussbransjeavtalen i 2008, sier de to hovedtillitsvalgte i Tide, Raymond Marcussen som representerer Fellesforbundet og Trude Sande, som representerer Yrkestrafikkforbundet (YTF).
I kroner og øre betyr årets sentrale mellomoppgjør at rutebussjåførene får totalt 13 kroner mer per time i lønn. På årsbasis tilsvarer det en økning i grunnlønnen til en rutebussjåfør på over 25.000 kroner og gjør nå at begynnerlønnen for rutebussjåfører vil være rundt 485.000 kroner i året.
- Etter et eget møte mellom partene i vår næring ble det klart at vi også får et eget kronetillegg. Det betyr at vi blir vinnerne i årets mellomoppgjør og at bussjåførene nærmer seg en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, dette oppgjøret bringer lønnen til rutebilsjåfører i riktig retning, fortsetter Sande og Marcussen.
Tide er Norges nest største mobilitetsselskap, og kjører både buss for offentlige rutebusser, bybanen i Bergen, samt har en betydelig fly-, ekspress- og turvirksomhet.
- Vi er i en samfunnskritisk og arbeidsintensiv næring, og spesielt det siste året har vi hatt et stort behov for flere medarbeidere. Vi håper dette lønnshoppet kan være med å gjøre yrket vårt enda mer attraktivt, sier de to tillitsvalgte.
Et fremtidsrettet yrke med mulighet for kortvarig utdannelse
Janicke Stople, direktør for menneske og kultur i Tide Buss, sier hun er veldig glad for at arbeidstakerne opplever årets oppgjør som godt, selv om det isolert sett ble et dyrt oppgjør for bedriftene i næringen.
- Våre medarbeidere gjør en enestestående jobb med å frakte mennesker trygt og enkelt hver eneste dag. I Tide trenger vi flere sjåfører mange steder i landet, og vi håper dette oppgjøret vil løfte interessen for yrket, sier Stople.
Tide har om lag 5.500 medarbeidere og majoriteten er bussjåfører. Noen av sjåførene starter som lærlinger, mens andre starter etter endt yrkessjåførutdannelse. Flere sjåfører starter i yrket etter å ha byttet arbeidskarriere midt i livet, mens atter andre ønsker å bli bussjåfør istedenfor å bli pensjonist siden man kan være bussjåfør til fylte 75 år.
- Bussjåføryrket passer for mange. Det er sosialt, man møter mange mennesker og får trivelige kollegaer. Å utdannet seg til bussjåfør sier vi gjerne at tar fra tre til seks måneder. Man må blant annet gjennom en teoretisk opplæringsdel, ha kjøretimer og kjøreopplæring og ta både teori og kjøreprøve i regi av Statens Vegvesen pluss få kjøreseddel, forteller Stople.
- Det beste med jobben utenom trivsel vil nok likevel mange si er at det er en trygg jobb med ordnede rammer. Dessuten er den i en samfunnsnyttig næring som er en del av klimaløsningen, avslutter Stople.
f.v: Raymond Marcussen, Janicke Stople og Trude Sande