Avtalen har en verdi på om lag 200 millioner kroner og er den største turbuss-kontrakten i Norge noensinne.
— Når vi satser milliarder på ny teknologi og grønne løsninger, er det viktig for oss i Hurtigruten å finne samarbeidspartnere og leverandører som tenker på samme måte. Akkurat som Hurtigruten jobber Tide med å utfordre bransjen til å gå i en grønnere retning, sier kommersiell direktør Asta Lassesen i Hurtigruten.
Avtalen gjelder så å si all landbasert transport for Hurtigruten, både på transportetappene til og fra skipene og på de rundt 100 ulike utfluktene Hurtigruten tilbyr på små og store destinasjoner langs norskekysten. Det betyr at flere hundre tusen Hurtigruten-gjester årlig skal fraktes av Tide, med lavutslippsbusser og biodiesel.
I tillegg til egne busser og sjåfører, skal Tide samarbeide med en lang rekke lokale sjåfører og firmaer langs hele kysten.
— Det har vært viktig for oss å få på plass en langsiktig avtale, slik at leverandørene og sjåførene våre kan få en forutsigbarhet i arbeidet. Med denne store avtalen i bunn, kan vi også jobbe langt hardere med innovasjon og jakte på enda bedre miljøløsninger for turbusser, sier kommersiell direktør Christine Flataker Johannessen i Tide.
Fra starten skal lavutslippsbussene som frakter Hurtigruten-gjester drives av biodiesel der det er tilgjengelig. Tide skal foruten Hurtigruten også starte opp fem nye offentlige anbud sommeren 2019, der mer moderne miljøteknologi samlet vil gi betydelig utslippsreduksjon med 80 prosent nedgang i NOx, 75 prosent i CO2 og 50 prosent reduksjon i partikler.
Framover er ambisjonene langt høyere.
— Med den nye avtalen skal vi sammen med Tide jobbe for å innføre elbusser flere steder langs kysten så raskt som mulig. Sammen skal vi skape opplevelser som er unike og bærekraftige, og sørge for bedre miljø, flere arbeidsplasser, mer aktivitet og høyere verdiskaping på stedene vi tar med gjester hver eneste dag, hele året, sier Lassesen.
Den rekordstore avtalen om lavutslippsbusser er den siste av en rekke grønne satsinger i Hurtigruten.
I 2018 feiret Hurtigruten 125-årsdagen ved å bli den første store reiselivsaktøren og verdens første cruiserederi til å forby all unødvendig engangsplast.
Sommeren 2019 lanseres verdens første hybriddrevne cruiseskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen året etter. Sammen med det norske gründerselskapet Brim, lanserer Hurtigruten også batteridrevne katamaraner som skal seile på norskekysten og Svalbard.
I tillegg skal Hurtigruten bygge om eksisterende skip slik at de kan, som de første skipene i verden, drives på en kombinasjon av store batteripakker, flytende naturgass (LNG) og biogass (LBG) – som blir produsert av Biokraft på Skogn av organisk avfall som død fisk.
For Tide betyr avtalen at selskapet får befestet sin posisjon som ledende på turbil i Norge.
— Vi gleder oss til å starte opp med dette nasjonale samarbeidet med en verdensledende reiselivsaktør som dette. Hurtigruten er verdens grønneste cruiserederi, og denne kontrakten er et stort steg, sier Flataker Johannessen.
Kontrakten mellom Tide og Hurtigruten starter i september. Med opsjoner for forlengelse har den en varighet på fem år.
Fakta om avtalen
- Den største kommersielle turkontrakten Tide har inngått, og anses som den største kommersielle kontrakten på tur inngått mellom to norske selskaper
- Avtalen gjelder eksklusiv levering av busstransport, utflukter og transfer, ved Hurtigrutens anløpssteder i Norge eller andre avtalte steder i Norge.
- Kontrakten gjelder for 364 dager i året
- Tide vil frakte flere hundre tusen passasjerer per år i sine busser, inkl. ekskursjons- og transferreiser for Hurtigruten
- Kontrakten løper over 5 år totalt, delt inn i 3 år pluss to ett års opsjoner. Oppstart av kontrakten er i september 2019
- Tide estimerer kontraktsverdien til om lag 40 millioner kroner årlig
- Tide vil ha implementert 98% av miljøteknologien EURO VI fra oppstart av avtale og
100 % innen 1. januar 2020. Dette vil gi betydelig lavere lokale utslipp enn tidligere generasjoner busser - Biodiesel vil bli benyttet i Bergen, Trondheim og Tromsø fra oppstart og Tide vil jobbe for å få dette på plass i alle havner etter hvert
- Tide har drevet den elektriske Trolley bussen i Bergen i mange år, og vil i 2019 starte opp med el-buss satsningen i Trondheim
- Tide ønsker å bli markedsledende innen el-buss, inkludert i turbussegmentet, og har Hurtigruten som en av sine prioriterte samarbeidspartnere på tur