Informasjon om antall alvorlige ulykker med bybanen i 2024

Bybanen AS har, i samarbeid med Tide, publisert statistikk som viser antall hendelser med bybanen hittil i år, denne viser dessverre en økning i påkjørsel av personer i 2024.  Statistikken over andre hendelser har gått ned.

- 2024 har vært et krevende år for Tide og bybanen, med 5 alvorlige ulykker med personskader etter påkjørsel. Dette er noe som preger oss som organisasjon og ikke minst som medmennesker. Som arbeidsgiver har vi stort fokus på å gi våre medarbeidere som har vært direkte involvert, tett og god oppfølging i etterkant av hendelsene, sier Jørgen Haukås, administrerende direktør i Tide Buss og Bane AS.

- Jeg vil også berømme hvordan våre medarbeidere støtter hverandre som kolleger i vanskelige situasjoner, fortsetter han.

Tide ser, i likhet med Bybanen AS, med bekymring på antall alvorlige hendelser som har vært så langt i år. Sikkerhet for reisende, vognførere og medtrafikanter har alltid høyeste prioritet, og Tide har en nullvisjon om ingen skadde eller drepte i trafikken. Samtidig melder Tide sine vognførere om et mer krevende trafikkbilde, spesielt i bykjernen, med sparkesykler og flere uoppmerksomme, myke medtrafikanter med mobiltelefoner og hodetelefoner.

- Vi har over tid sett at de myke trafikantene er blitt mindre oppmerksomme rundt bybanen og dette fører til flere farlige situasjoner og nestenulykker. Våre vognførere er dyktige i jobben sin og de er godt trent i å lese trafikkbildet og forutse hendelser, men det er viktig å huske at bybanen går på skinner og det er umulig for vognfører å svinge unna, sier Harald Hella, regionsjef i Tide.

Vi skal ha et bymiljø som er trygt for alle og da er vi avhengig av et godt samarbeid med flere aktører. Tide er derfor glad for at Bybanen AS har tatt initiativ til et møte for å vurdere om det er muligheter og ytterligere tiltak som kan gjøres for å bedre sikkerheten.

Tidligere i 2024 var det et viktig møte mellom representanter for Tide, Skyss og Bybanen AS. Temaet var møtet var hvordan aktørene i fellesskap kan sikre en tryggere kollektivby – for alle.

Det var Tide som tok initiativ til det møtet og bakgrunnen var den tragiske ulykken i april 2024, der en elsparkesyklist omkom etter å ha kollidert med en bybane i Kaigaten, og vi er glade for at initiativet resulterte i at man har fått på plass saktesone for sparkesykler ved sporet i Kaigaten. Tide vil fortsette å aktivt delta i det videre arbeidet med trafikksikkerhet på og rundt bybanen.

Styrket avviksrapportering

Et viktig bidrag til å skape en god kvalitets- og sikkerhetskultur er ved at alle ansatte aktivt bruker selskapets avviks- og forbedringssystem til forbedring og god kvalitet i alle ledd – inkludert temaer som gjelder sikkerhet.

Tide har hatt stort fokus på å øke tilliten til melding- og avvikssystemet for bybanen, etter at selskapet overtok ansvaret for driften i november 2022. Blant annet har det vært arbeidet, iverksatt og gjennomført interne møter med både fagpersoner, vernetjeneste og tillitsvalgte for å skape en bedre meldekultur.

- Tide sin erfaring er at tilliten til avvikssystemet har blitt bedre, og at antallet avviksmeldinger med tilhørende gjennomførte lukking av saker har økt. Samtidig er det viktig for Tide å presisere at meldte vognfeil blir sjekket og utbedret i henhold til strenge regelverk, men at vi har hatt et forbedringspotensial på å gi tilbakemelding til vognførere på dette, sier Hella.

Som en annen del av arbeidet for en god sikkerhetskultur iverksatte Tide fra januar 2024 en ny prosedyre der vi systematisk rapporterer nestenulykker i henhold til 4 ulike kategorier i henhold til alvorlighetsgrad. Dette for å enda bedre kartlegge risikosoner med formål å forbedre sikkerheten for alle.